بازیگر و کارگردان
فریبرز عربنیا (زادهٔ ۲۵ فروردین ۱۳۴۳) بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی است. او در آثار کارگردانان نامداری چون بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، داوود میرباقری، فرزاد مؤتمن و بهروز افخمی بازی کرده است، شهرت یافتن او به خاطر ایفای نقش مختار ثقفی در سریال مختار نامه است.
فریبرز عربنیا، در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۶۰ موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی و فیزیک شد. او پس از طی کردن دوره خدمت سربازی در سال ۱۳۶۴ به ترکیه رفت و در دانشگاه خاورمیانه آنکارا مشغول به تحصیل رشته مدیریت شد، اما آن را نیمه تمام رها کرد و به ایران بازگشت تا در رشته مورد علاقهاش مشغول شود. او پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دورههای تخصصی تئاتر و سینما به شکل حرفهای وارد کار شد. او تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر حمید سمندریان و سینما را در دورهای دو ساله در مجتمع آموزشی سینما سپری کرد. او همچنین در رشتهٔ ارتباط تصویری (گرافیک) موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر شد. او علاوه بر بازیگری، سالها در زمینه طراحی گرافیک نیز فعال بود. فریبرز عربنیا در سال ۱۳۷۰ با آتنه فقیه نصیری ازدواج کرد که در نهایت به طلاق منجر شد. عربنیا برای بار دوم در سال ۱۳۷۹ با عسل بدیعی ازدواج کرد که این زندگی بعد از ۴ سال در سال ۱۳۸۳ به جدایی کشیده شد. فرزندش جانیار حاصل ازدواج دوم او است.
نام فریبرز عربنیا پس از بازی وی در مجموعه مختارنامه با ۱۸۸۰۰۰ بازدید در رتبه ۳۶ در بین ۱۰۰ صفحه فارسی پربازدید ویکیپدیا در سال ۲۰۱۳ به چشم میخورد.
فریبرز عربنیا پس از فوت همسر سابقش، عسل بدیعی، به همراه پسرش جانیار به آمریکا مهاجرت کرد. وی همچنین در سال ۲۰۲۴ در قسمت اول فصل دوم سریال پیرمرد (انگلیسی The Old Man) در نقش مردی افغان ظاهر شد.
انتقادها و گفتار وی در سه برنامهٔ تلویزیونی هفت که در تاریخهای ۳۰ اردیبهشت و ۶ خرداد و ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ به صورت زنده پخش شد جنجالهایی بهدنبال داشت. همچنین در سال ۱۳۹۱، به دلیل اختلاف با ابراهیم حاتمی کیا به دلیل اجرا نشد مفاد قرارداد همکاری، از سوی علی میرقائمی، مدیر تولید و همکار حاتمیکیا، در تماس تلفنی با برنامه هفت، ادعا شد که عربنیا در سکانس پایانی فیلم چ حاضر نشده و کارگردان مجبور به استفاده از بدل به جای وی گردیده. عربنیا در تماس تلفنی در همان برنامه و در پاسخ به ادعای میرقائمی، این ادعا را دروغ محض نامید و علی میرقائمی را به گفتوگو زنده در برنامه هفت یا هر تریبون آزاد دیگری فرا خواند تا حقیقت برای همگان روشن شود. این دعوت از سوی میرقائمی بیپاسخ ماند. جنجالهای حامد بهداد پس از حضور عربنیا در برنامهٔ تلویزیونی هفت به اوج خود رسید و باعث توهینها و ناسزاهای بسیار او بر علیه عربنیا شد.
در ادامه حمایت چهرهها از خیزش ۱۴۰۱ ایران، فریبرز عربنیا در صفحه شخصی اینستاگرامش با انتشار عکسی از صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در حال شستوشوی لباسهایش در زندان پس از سرنگونی نوشت: «من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال».
او در ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اینستاگرامش، رضا پهلوی را به مناظره دعوت کرد که این درخواست بیپاسخ ماند.
فریبرز عربنیا در روز جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ در اولین مصاحبه خود پس از خروج از ایران به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، دایره دروغ، فساد، و کشتار اندیشهها روزبهروز شکل نهادینهتر و خشنتری پیدا میکند.» و گفت مهاجرتش از ایران فقط به دلیل فشارهای حاکمیت نبوده و نگرانیها دربارهٔ آینده پسرش در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نقشی اساسی در اتخاذ این تصمیم داشت.
وی دربارهٔ مشکلات هنرمندان در ایران گفت رژیم جمهوری اسلامی همانند تمامی حکومتهای «تمامیتخواه و ایدئولوژیک» از بدو تأسیس سعی کرد نگاه، منش، و رفتار خود را «با فشار» بر اکثریت جامعه ایران از جمله هنرمندان تحمیل کند و افزود: «چون ذات هنر با استقلال فکری و نگاه بدون وابستگی به هیچ جریان سیاسی میتواند هویت پیدا کند… همیشه این درگیری بین هنرمندان و جمهوری اسلامی وجود داشته است.»
بنا به نقل روزنامه همشهری، فریبرز عربنیا قرار بود پیش تولید فیلم سینمایی اش آمبولانس را به تهیهکنندگی محمود فلاح و مشاور کارگردانی داوود میرباقری در سال ۹۰ آغاز کند اما وی نخستین کارگردانی خود را در قالب یک سریال هفت قسمتی به نام «رنگ شک» کلید زد. این مینی سریال مهر ۹۲ وارد مرحله فیلمبرداری شد و پس از پخش، به یکی از پربینندهترین و پرتکرارترین مجموعههای پلیسی سیمای جمهوری اسلامی بدل شد. همچنین، یک فیلم نود دقیقهای از دل این مجموعه بیرون آورده شد که از جشنوارهٔ تولیدات تلویزیونی، نامزدی در بخش بهترین کارگردانی را برای عربنیا به ارمغان آورد.
محتوایی که مشاهده میفرمایید به صورت مستقیم از سایت ویکیپدیا برداشته شده است و تیم کاکادو هیچگونه مسئولیتی در قبال تولید و انتشار آن ندارد.